söndag 15 februari 2009

Min väg till att bli norska på riktigt

Nu har jag skaffat norskt mobilnummer. Det är än så länge bara ett kontantkort men ändå. Nu behöver inte alla norrmän ringa till Åke för att få tag på mig.

I fredags bestämde jag mig också för att uppsöka den norska skatte etaten för att skaffa ett tillfälligt personnummer och ett skattekort. Detta behövs för att skaffa bankkonto mm. Jag får det om ca 2 veckor. Det hela var ett litet äventyr för sig. Åke var helt säker på att vårt kontor låg i Töyen centrum men efter en promenad dit så visade sig att det låg nere vid busstationen. De hade flyttat dit i december. Så det blev en extra promenad. Väl där gick det väldigt smidigt. På 5 minuter var blanketten ifylld och kopia av passet taget.
Uppdatering: Nu har jag fått mitt skattekort. Oj, vad snabbt det gick. Så nu ska jag öppna bankkonto på onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar