torsdag 6 augusti 2009

Hemma igen

Kroatien var helt underbart. Vi har upplevt så mycket och tagit så många bilder. Vi har badat i fantastiska hav med klar sikt upp till 15 meter. Vi har vandrat i små gränder i fantastiska städer med anor tillbaka till 00-talet eller tidigare. Vi har åkt en hel del olika typer av båtar. Vi har ätit fisk och skaldjur i princip varje dag. Vi har bara tagit det lugnt med en god bok. Vi har umgåts med värdlens bästa I och S. Kort och gott helt fantastiskt bra semester. Och Kroatien är ett ställe jag verkligen rekommenderar och en plats jag kommer att återkomma till.

Vårt äventyr började med flyg till Split där vi möte upp med I och S. Sedan begav vi oss till Korcula där vi både hos Is kusins, bästa kompis kusins farmor. Kanon. Härifrån gjorde vi dagsutflykter till Stupe,underbar snorkling och restaurang, Dubrovnik,här fick jag soleksem på armarna så att jag fick ha långärmat och sitta i skuggan i några dagar, annars helt fantastiskt och nationalparken Mijet, vackert men mest satt vi på en båt. Här upplevde vi också moreska en slags knivdans och vacker stämsång.
Sedan bar det av till Hvar där vi hyrde moppe och begav oss i väg på äventyr, vi körde i en tunnel där vi inte såg något alls(tur att bilar har bra lyktor) och hamnade på en vägsom inte var färdig. Det var med blandad förtjusning vi skumpade fram, jag höll hårt om Åke vill jag lova. Men helt klart en av de bästa upplevelserna på hela resan, underbar utsikt med stup ner mot havet på ena sidan och bergen på andra sidan. Enda tråkiga med den här dagen är att jag brände mig på avgasröret och inte kunde bada på ett bra tag. Jobbigt när det är varmt. Det blev även en dagstripp till Brac och den vackra stranden i Bol.
Efter en vecka bar det av till Zadar. Här bodde vi i I's föräldrars hus i den lilla semesterorten Sabunike ca 20 km norr om Zadar. Denna veckan innehöll mycket bad på olika vackra stränder. Vi lyssnade på vacker stämsång av Cambi i Nin, vid världens minsta katedral. Vi gjorde två dagsutflykter en till nationalparken Koranti och en via öarna Ugljan och Pasman till Biograd. Vi var också på marknaden en tidig morgon i Zadar samt lyssnade på vågorgeln och tittade på världens vackraste solnedgång en vacker kväll i Zadar. Sista dagen i Sabunike kunde jag äntligen bada igen. Härligt. Semestern avslutades med en lång resa som tog sin början kl 2 lördag morgon och avslutades kl 17 på lördag eftermiddag.

1 kommentar:

  1. Låter helt fantastiskt! Jag gick på semester i fredags och njuter av lediga dagar och mycket träning. Blir nog ingen resa för min del, men var på stranden igår och är snart på väg igen! Svensk sommar kan vara bra, tror ni varit iväg rätt veckor, när det varit lite sämre väder! Hoppas vi ses snart!!! Kram

    SvaraRadera