onsdag 27 november 2013

Nu börjar Holiday season här i USA

Förra helgen var vi och shoppade loss på outlet som ni vet. Bland annat köpte vi en present till en annan liten pojke som heter Gordon. Han har det inte lika bra som jag då hans mamma och pappa inte har så mycket pengar. Därför har vi köpt en julklapp till honom. Han är lika gammal som jag och då tänkte vi att Duplo blir perfekt och tåg är alltid roliga. God Jul Gordon! 
Här i USA är det väldigt mycket insamlingar nu till Thanksgiving och jul. Man kan lämna in mat på affären, visst låter det knasigt men så här är det. Du köper lite extra mat och lämnar det utanför kassan så ger affären det till en matbank där du kan hämta ut mat om du inte har så mycket pengar. 
Sen är det lotterier där överflödet går till välgörenhet. Mamma och pappa köpte lotter på sitt jobb men vann inget. 
Förr har man fått en kalkon till Thanksgiving av Bombardier men numer får man presentkort på Giant Eagle istället, det är en mataffär som ICA ungefär. Lite lättare att dela ut och lättare att ta med sig hem.
 I lördags var mamma och fick sina naglar målade. De är jättefina tycker jag, alldeles röda och så glittrar de. När mamma kom hem åkte pappa och tränade och när jag vaknat för min middagslur åkte vi ner till Downtown. 


I fredags på farfars födelsedag tände de nämligen den stora granen vid PPG Building och där har de även en skridskobana. Vi hade tänkt åka ner och kolla redan då men det regnade så vi stannade hemma och kollade på film och åt popcorn istället.

Granen var jättehög och superfin.
 Men det roligaste var helt klart att tittat på ismaskinen som åkte runt, runt och städade isen.
 Det var lite småkallt och snöade från och till så vi gick in i PPG Building och kollade på Tomtar från världens alla hörn.
De hade också modelljärnväg med tre olika tåg som åkte runt, runt, runt. Överallt fanns det en massa pepparkakhus som skolor och föreningar och familjer hade gjort. Jag kollade på tågen länge, länge.
 Morfar är ditt tåg lika fint som det här?
 Farfar, här får du lite inspiration till årets pepparkakshus.
Innan vi skulle gå och äta mat passade jag på att prova mammas hatt och pappas vantar. 
De är allt lite stora.
 När vi ändå var Downtown passade vi på att äta god italiensk mat, men det tog väldans lång tid och jag blev otålig. Det visade sig att de hade förstått fel i köket och trodde att mina köttbullar var till förrätt. I alla fall så fick vi dessert utan extra kostnad för att det tog så lång tid, inte för att jag fick smaka. När väl jag fick mina köttbullar ville jag inte ha, trots att mamma och pappa sa att de var supergoda. Jag hade ju ätit så mycket bröd när jag väntade så jag var mätt. 
Sen åkte vi på Hejdå-kalas för en tysk tjej som pappa har sprungit med på tisdagar. De vi var hos hade en jättefin katt och en jättefin hund som jag tittade på. Jag charmade alla som vanligt. Jag fick sova i vagnen på verandan när det var sovdags, mamma och pappa skröt om hur bra jag sov i vagnen och så klart vaknade jag precis då.
I söndags var Kanishka och Shaina (kollegor på Bombardier) här och passade mig då mamma och pappa firade att det var 12 år sedan de blev tillsammans. Mamma och pappa var och åt supergott på fiskrestaurang och såg sedan Gravity på bio. Jag hade superkul och fick popcorn fast det var söndag och inte fredag. Vi läste böcker och lekte med Duplo. Mamma och pappa tyckte det var lyxigt att bara vara för sig själva en stund.


2 kommentarer:

  1. Jag som tycker det är lite tidigt med det julpynt som börjar komma upp här i stan men det verkar ju inte var någonting i jämförelse med allt som du tittat på Lukas!

    SvaraRadera
  2. Hej Lukas!
    Nej mitt tåg är inte lika fint men nu när din kusin Ted har varit och hälsat på så har vi plocat fram det på bordet på logen och kört lite med det. Det har legat nerpackat länge så det var lite segt och problem ned kontaktskenorna.
    Ha det så bra tills vi hörs nästa gång.
    //Morfar.

    SvaraRadera